Sociaal bewustzijn
Sociaal bewustzijn is het vermogen om de gevoelens van anderen waar te nemen, en te begrijpen hoe die gevoelens het gedrag van de ander beïnvloeden. Dit betekent dat je waarneemt wat andere mensen denken en voelen, zelfs als dit niet voor jou geldt.
Sociaal bewustzijn zorgt ervoor dat je niet verstrikt raakt in je eigen emoties en dat je steeds het perspectief van de ander blijft overwegen. Je blijft gefocust en absorbeert kritieke informatie voordat je handelt.
Luisteren en observeren zijn de belangrijkste elementen van sociaal bewustzijn. Om goed te luisteren en te observeren wat er om ons heen gebeurt, moeten we bepaalde processen bewust stoppen; namelijk stoppen met praten, oordelen, met anticiperen op wat de ander vertelt, en bedenken wat jij als volgende punt zal inbrengen. Het vraagt oefening en geduld om bij anderen echt te zien wat er speelt en te kunnen herkennen en inschatten wat de ander denkt en voelt.
Als voorbeeld. Je bespreekt de aankomende vergadering met een collega die aangeeft de vergadering maar een onzinnige bedoeling te vinden. Wanneer je dat hoort, kun je je wenkbrauwen omhoog trekken en argumenten bedenken waarom jij deze vergadering wel belangrijk vindt. Grote kans dat je collega zich afgewezen of niet begrepen voelt, en niet naar jouw perspectief luistert en zeer waarschijnlijk ook niet naar de vergadering komt. Wanneer je je automatische (verdedigings)reactie kan reguleren, nieuwsgierig en zonder oordeel naar de mening van de ander informeert heb je meer kans dat nuttige informatie met je wordt gedeeld en de collega zich gezien voelt. Wellicht dat je diegene door middel van een gesprek over beide perspectieven van mening kan laten veranderen of dat diegene in ieder geval (uit eigen beweging) toch naar de vergadering komt.